nowoczesność jest konsekwencją utraty zdolności myślenia analogicznego
cytat:
„W tradycyjnej metafizyce chrześcijańskiej, (…) zdania książka jest na biurku i Bóg jest na niebie, mimo swojego gramatycznego
podobieństwa, nie były porównywalne. Jan Duns Szkot nalega natomiast, by o
istnieniu Boga mówić w ten sam sposób, w jaki mówi się o istnieniu stworzenia,
zaś brzytwa Ockhama zakazująca mnożenia nieuzasadnionych bytów i pojęć
zaostrza jeszcze to podejście. (…) Założenie
metafizycznej i poznawczej jednoznaczności wszechświata, (…)
utrwala się w myśli europejskiej intensywniej wraz z rozpoczęciem
reformacji. Reformacja odrzuca (…) to wszystko, co tradycyjnie ukazywało
obecność aspektu nadprzyrodzonego w stworzeniu. Wskutek tego mówienie o
stworzeniu językiem naturalnym staje się łatwiejsze. Konsekwencje jednoznaczności wszechświata oraz sprowadzenia dyskursu o Bogu i
przyrodzie na jeden poziom okażą się doniosłe. Stopniowo utrwali się bowiem (…)
przekonanie że przyczynowość naturalna i nadprzyrodzona obecność Boga wzajemnie
się wykluczają. W ostateczności przyczyni się to do wyeliminowani Boga ze
wszechświata” ( M. Warchala, M. Rogińska, P. Stawiński, Reformacja i nowoczesność, Zakład Wydawniczy >NOMOS<, Kraków
2017, s. 115-116)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz