jednym ze źródeł zła jest pojęcie "masy" - od kogo y Gasset wziął "masę" - zaszczepił mu ją bolszewizm?
Nie można wyzwolić "mas". Można wyzwolić człowieka. Pojęcie masy odbiera człowiekowi godność. Dlatego twierdzę, że "społeczeństwo masowe" jest terminem uwarunkowanym ideologicznie, a nie naukowym.
"Lud" - tak, "masa" nie.
O tym, że fałszywy opis zniekształca rzeczywistość wiedział już Konfucjusz, głosząc program naprawy nazw:
Program naprawy nazw zawsze aktualny!
Nie można wyzwolić "mas". Można wyzwolić człowieka. Pojęcie masy odbiera człowiekowi godność. Dlatego twierdzę, że "społeczeństwo masowe" jest terminem uwarunkowanym ideologicznie, a nie naukowym.
"Lud" - tak, "masa" nie.
O tym, że fałszywy opis zniekształca rzeczywistość wiedział już Konfucjusz, głosząc program naprawy nazw:
13.3. Tsy-lu powiedział:
Gdyby władca księstwa Wei zaprosił Cię, Panie, być sprawował rządy, co
uczyniłbyś najpierw?
Mistrz
rzekł: Przede wszystkim przystąpiłbym do poprawienia nazw.
Tsy-Lu
wykrzyknął: Czy możliwe? Wszak to rzecz najdalsza! Po co nazwy czynić
poprawnymi?
Mistrz
powiedział: Doprawdy, Tsy-Lu, bardzo jesteś jeszcze nieokrzesany! Szlachetny
wstrzymuje się od mówienia o sprawach, których nie rozumie. Otóż, jeżeli słowa
prawdzie nie odpowiadają, obowiązki nie mogą należycie być wypełniane. Jeśli
obowiązki nie są należycie wypełniane, nie rozkwitają obyczaje i muzyka. Jeśli
obyczaje i muzyka nie rozkwitają, kary i grzywny nie są sprawiedliwe. Gdy zaś
kary i grzywny nie są sprawiedliwe, lud nie ma dla siebie pewnego schronienia.
Dlatego szlachetny nadając nazwy baczy, by ich można było zgodnie z prawdą
używać. Mówiąc zaś baczy, by mógł należycie spełnić, co powiedział. (...)
12.11. Trzeba tylko, by
władca postępował tak, jak się godzi władcy, minister - jak przystoi
ministrowi, ojciec - jak ojcu należy, a syn - po synowsku.
Dialogi konfucjańskie (fragmenty)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz